کتاب کاخ ژاپنی ژوزه مائوره قالب خود را از قصه سنتی، اعم از شرقی و غربی، و آفریقایی و آمریکای سرخ پوستی، به عاریت می گیرد. ولی ماجرایش در برزیل - در سائو پائولو - در دل مدرنیته، روی می دهد. خیلی دقیق تر در میدان جمهوری یعنی جایگاهی در خور احترام که قاعدتاً باورکردنی نیست که چشم های نویسنده توانسته باشند الهام بخش چنین غرابتهایی شوند. ژوزه مائورو ده واسکونسلوس ظواهر را به بازی می گیرد، مسخره شان می کند از ویژگی وهمی و وجود بالقوه شان آگاه است. خوشبختانه دیارش منحصراً از اوگوست کنت تغذیه نکرده است.